محمدرضا نجفی منش در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه بعد از توقف ثبت سفارش خودرو، قیمت خودروهای خارجی به صورت صعودی بالا رفت تا جاییکه برخی خودروها افزایش 30 تا 50 درصدی را تجربه کردند، گفت: دستورالعمل توقف ثبت سفارش واردات خودرو در واقع یک راه برای کنترل میزان ورود کالا به کشور است.
رییس انجمن قطعه سازان ادامه داد: زمانی که ما با میزان زیادی از واردات خودرو مواجه هستیم و این خودروها نیز عموما خودروهای گرانقیمتی هستند که مختص اقشار خاصی از جامعهاند و در حالی که تولید داخلی به حد کفایت انجام میشود، توقف ثبت سفارش خودرو سیاستی موثر بهنظر میرسد.
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران افزایش قیمت خودرو اخیرا از سوی برخی خودروسازان داخلی را موضوعی کاملا طبیعی می داند و می گوید زمانی که هزینه های تولید مانند افزایش نرخ دلار، قیمت مواد اولیه و... افزایش یافته است، این واضح است که قیمت خودرو نیز رشد داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه رشد قیمت خودرو در روزهای گذشته تنها بین 2 تا 3 درصد بوده و چندان زیاد نیست، گفت: البته نباید این نکته را فراموش کرد که قیمت خودروی داخلی توسط شورای رقابت قیمت گذاری می شود؛ بنابراین توقف ثبت سفارش واردات خودروی خارجی نمی تواند بر روی قیمت خودروی داخلی تاثیرگذار باشد.
وی افزود: از طرف دیگر، امسال تحت عنوان اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری شده است، میدانیم که تولید و اشتغال و رونقبخشی به آن با واردات میسر نمیشود. میدانیم که تولید و اشتغال و رونق بخشی به آن با واردات میسر نمیشود. باید یکی از این دو را انتخاب کنیم؛ یا تولید یا واردات.
نجفی منش اضافه کرد: درحال حاضر در اکثر کشورها برای مبارزه با واردات بیرویه سعی شده تا مردم کمتر سراغ خودروهای خارجی بروند و بیشتر از خودروهای داخلیشان استفاه کنند. علاوه بر این، این کشورها با وضع تعرفه و قوانین سختگیرانه، جلوی واردات بیرویه را میگیرند.
رییس انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه واردات خودرو 26 درصد رشد داشته است، ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون تقریبا 54 هزار دستگاه خودرو به میزان یک میلیون و 400 هزار دلار ارزآوری وارد کشور شده که این میزان در مقایسه با سال گذشته از افزایش 26 درصدی حکایت دارد. به بیان دیگر افزایش شدید واردات خودرو موجب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات، ثبت سفارش جدید واردات این محصولات را برای مدتی متوقف کند.
رشد قیمت تمام شده خودروی وارداتی
همچنین درخصوص توقف ثبت سفارش واردات خودروی خارجی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خاطر نشان کرد: افزایش عوارض در بخش تجارت خود را نشان خواهد داد. مهمترین آن این است که تجار این افزایش را در هزینه های خود محاسبه می کنند و در نهایت قیمت تمام شده بالا خواهد رفت و در نهایت این مردم هستند که تاوان آن را خواهند پرداخت و باعث تورم می شود.
فرهاد فزونی به تاثیر زنجیره وار این تصمیم گیریها بر رشد قیمتها اشاره کرد و گفت: به زودی در بخش های دیگر نیز اثر افزایش هزینه ها را خواهیم دید. لذا سازمان برنامه و بودجه می بایست در سیاست گذاریهای خود این زنجیره را در نظر بگیرد و با شعارهای پوپولیستی اعم از صرف این درآمدها برای اقشار ضعیف از زیر بار نتایج آن شانه خالی نکند.
عضو کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی گفت: اهدافی که دولت از افزایش عوارض خروج از کشور دنبال می کند قانع کننده نیست و رونق گردشگری داخلی با افزایش نرخ عوارض نتیجه بخش نخواهد بود. باید بررسی کرد که گردشگر داخلی به دنبال چه امکاناتی سر از کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه در می آورد و مقاصد گردشگری دیگر را بر مقاصد داخلی ترجیح می دهد.
فزونی افزود: به نظر می رسد فراهم کردن امکانات و برآورده کرده خواسته های گردشگران در داخل کشور راهکار بهتری برای تقویت گردشگری داخلی به نسبت افزایش عوارض خروج است قطعا افزایش عوارض تاثیری بر خروج مردم نخواهد گذاشت.
نظر شما