امکان توسعه صادرات در گروی تقویت ناوگان حمل و نقل

سیده فاطمه مقیمی گفت: صادرکننده ها بیشترین آسیب را از فرسودگی ناوگان ها می بینند زیرا حمل و نقل ابزار مهم صادرکننده ها است و ضعف آن باعث افزایش قیمت تمام شده کالای صادراتی از مبدا تا بازار هدف می شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت:  دولت همواره  دم از حمایت از صادرات  می زند و در قالب شعار های حماسی صادرات را تشویق می کند اما در بحث عملیاتی تغییرات چندانی را شاهد نیستیم  و ضروری است که با جدیت بیشتری موانع صادرلت برداشته شود.

سیده فاطمه مقیمی خاطرنشان کرد: سیستم حمل و نقل کشور  بعنوان یکی از مهمترین ساختارهای لازم برای توسعه صادرات کشور شدیدا نیازمند توجه است. ناوگان ریلی و جاده ای ما بسیار فرسوده و ناکارآمد هستند. نرخ حمل و نقل کالا در کشور دوبرابر نرخ جهانی است و این به معنای بالا رفتن قیمت تمام شده محصول صادراتی و در ادامه عدم قابلیت رقابت در بازارهای جهانی است. بنابراین باید به این بخش با تمرکز بیشتری بپردازیم.

مقیمی تشریح کرد: البته تلاش دولت در عرصه سیاست خارجی قابل تقدیر است. برداشته شدن تحریم ها موانع مهمی را از سر راه تجارت خارجی ما برداشت. زمان تحریم ها اجازه توقف در بندرگاه ها را نداشتیم و همچنین قادر به بیمه ناوگان ها نبوده و برای رفع نیاز خود از پرچم دیگر کشور ها استفاده می کردیم و حتی  رانندگان ما در اخذ ویزا مشکل داشتند. برداشته شدن این مشکلات گام بزرگی بوده است اما همچنان فاصله ناوگان حمل و نقل ما با استانداردهای جهانی مشکل بزرگی است که صادرات کاری سخت می کند.

وی اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست گشایش در روابط بین المللی خصوصا کشورهای اروپایی فرصت بزرگی برای توسعه تجارت خارجی است و حال که این موقعیت را داریم در وهله نخست باید برای اجرای صحیح مقررات بین المللی  حمل و نقل کالای تجاری و پیوستن به سازمان تجارت جهانی تلاش بیستری انجام دهیم.

 به گفته عضو هیئت رئیس اتاق بازرگانی تهران صادرات ما بیشترین ضربه را از نقصان در سیستم حمل و نقل و  تجهیزات آن می بیند. حلقه ارتباطی چرخه تولید و صادرات، حمل و نقل کارآمد و به روز است. با این ناوگان فرسوده انتظار رشد صادرات بیهوده خواهد بود.

مقیمی در ادامه به مقاومت دولت در برابر واردات تجهیزات ناوبری و حمل و نقل به روز دنیا گفت: دولت به بهانه حمایت از تولید داخلی اجازه واردات ناوگان حمل و نقل به کشور را نمی دهد. حال آنکه تولید داخلی پاسخگوی نیاز کشور نیست.   در پاسخ به این سوال خبرنگار که دولت همیشه سعی در حمایت صادرکننده داشته حال چه چیزی از واردات ناوگان به روز که از نیاز های اصلی صادرکننده است جلوگیری می کند؟ گفت: دولت با عنوان حمایت از تولید داخلی مانع از واردات ناوگان به روز و استاندارد به خصوص کامیون می شود. صادرات کشور ما به لحاظ جغرافیایی نیاز زیادی به کامیون دارد. به دلیل فرسودگی ناوگان جاده ای داخلی،صادرکنندگان ما مجبور به استفاده از سیستم حمل و نقل خارجی شده و در حال حاضر بیشترین حمل و نقل ما توسط کامیون های ترکیه انجام می گیرد.

سیده فاطمه مقیمی گفت: زمانی می توان دم از توسعه صادرات زد که بتوان محصول تولید شده را با قیمت و كیفیت قابل رقابت به مصرف کننده رساند با سیستم حمل و نقل ناکارآمد فعلی این امر میسر نمی شود.دولت باید مجوز واردات کامیون با عمر ۲ تا ۳ سال مصرف را به شرکت های حمل و نقل بدهد و خود برفرایند واردات آن نظارت کند.با این راهکار بخشی از مشکل حکل و نقل کسور رفع خواهد شد.

مقیمی در پایان سخنان خود به سفر اخیر هیات تجاری ایران به تفلیس  اشاره کرد و خبرداد: ایران امکان ارتقا سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود با دیگر کشور ها را دارد. یکی از کشور های که می توان سطح همکاری خوبی به ویژه در بحث حمل و نقل با آنها ایجاد کنیم، گرجستان است این کشور با کمبود ناوگان حمل و نقل جاده‌ای مواجه است و در  سفر اخیر درخواست کردیم که تعداد مجوزهای مربوط به تردد کامیون‌های ایرانی در گرجستان افزایش یابد وبا این پیشنهاد موافقت شد و مجوز ترانزیت 500 کامیون ایرانی به نماینده سازمان پایانه‌های کشور تحویل گردید.

کد خبر 22221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =