به گزارش اگزيم نيوز به نقل از صدا و سیما؛ همزمان با دومین روز برگزاری دهمین اجلاس دوسالانه اتاقهای بازرگانی جهان که در شهر سیدنی استرالیا با حضور نمایندگانی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان آغاز شده است، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران و رئیس هیئت اعزامی ایران در جلسه عمومی این کنگره مهم اقتصادی سخنرانی کرد.
پدرام سلطانی تاریخچهای از روند توسعه و تحول اتاقهای بازرگانی در دنیا بیان کرد و گفت: اتاقهای بازرگانی در جهان از منظر ارائه خدمات و مرکز توجه فعالیتهایشان به سه نسل تقسیم میشوند؛ نسل اول اتاقهای دولت محور هستند که تمرکزشان بر حل مسائل فعالان اقتصادی و مشکلات محیط کسب و کار در تعامل با دولت بوده است، نسل دوم، اتاقهای عضو محور بودند که از اوایل قرن بیستم شکل گرفتند؛ در این دوران اتاقها، محلی برای شبکه سازی این فعالان اقتصادی بودند و بر ارائه خدمات به اعضا تمرکز داشتند تا با استفاده از پتانسیل آنها بتوانند کسب وکارهایشان را رونق بیشتری دهند و در نهایت نسل سوم هم اتاقهای جامعه محور هستند و اتاقهای بازرگانی از حدود دهه ۷۰ میلادی قرن قبل به این سمت سوق پیدا کردند.
سلطانی اظهار داشت: اتاقهای نسل سوم توجه خود را بر جامعه و در مسیر حل مسائل و معضلات اجتماعی و کسب و کار متمرکز کردهاند، اتاق هایی که ما آنها را «اتاقهای جامعه محور» نام گذاشته ایم.
سلطانی با اشاره به اینکه ماموریت اصلی اتاقهای نسل سوم؛ جامعه و مسائل جامعه است و این به مفهموم پایداری است، توضیح داد: اتاقهای بازرگانی در جهان به واسطه نگاه ویژه به جامعه و مسائل اجتماع به بحث بسیار مهم پایداری و توسعه پایدار ورود کرده اند و از همین جهت هم، جنس فعالیت اتاقهای نسل سوم تفاوت بسیاری با اتاقهای نسل اول و دوم دارد.
او گفت: اتاقهای نسل سوم هنوز در قالب ابتکارات عمل میکنند تا خدمات؛ فرق ابتکارات با خدمات در این است که ابتکارات معمولا پروژههایی هستند که به صورت خلاقانه بدون اینکه استاندارد واحدی داشته باشند ایجاد میشوند و معمولا مدت زمانشان میتواند محدود باشد یا اینکه به صورت ممتد ارائه نشوند، همچنین از اتاقی به اتاق دیگر تفاوت دارند. نکته مهم این است که این ابتکارات برخلاف خدمات اتاقهای نسل اول و دوم هنوز جهانی نشده اند؛ یعنی اتاقهای بازرگانی در کشورهای مختلف الزاما آنها را ارائه نمیکنند یا به صورت محدود وجود دارند.
پدرام سلطانی با تاکید بر اینکه اهداف و برنامههای اتاقهای نسل سوم باید از ابتکارات به سمت خدمات سوق پیدا کنند، گفت:: اتاقهای نسل سوم برای اینکه بتوانند از ابتکارات به خدمات سوق پیدا کنند، لازم است سلسله اقداماتی انجام دهند. در درجه اول باید به ظرفیتهای ویژهای که اتاقها در جهان دارند، توجه کنند؛ اتاقهای بازرگانی در سطح جهان یک باشگاهی از نمایندگان کسب و کارهای مختلف یا یک گسترهای از شرکتهای کوچک و متوسط محسوب میشوند؛ شبکهای که در داخل کشور و همین طور در سراسر جهان ظرفیتهای بسیار خاص و ویژهای دارند و باید در کنار هم از آن استفاده کنند؛ مجموعهای از مهارتها و خلاقیتهای اعضا و همینطور کارکنانشان که در اتاقهای بازرگانی گرد هم آمده اند، پتانسیل بسیار بزرگی را شکل داده اند.
نایب رییس اتاق ایران با اشاره به اینکه ارائه خدمات از سوی اتاقهای بازرگانی باید چارچوب داشته باشد، گفت:: ارائه خدمات باید در ارتباط سه گانه انجام شود؛ یعنی ارتباط اتاق ها، دولت و جامعه مدنی؛ ارتباطی که طبیعتا بخش خصوصی یعنی شرکتها به تنهایی نمیتوانند برقرار کنند و به همین جهت اتاقهای بازرگانی در سراسر جهان باید به عنوان نمایندگان بخش خصوصی پیشران و هماهنگ کننده ایفای نقش بخش خصوصی در توسعه پایدار باشند.
تعامل و استفاده از ظرفیتهای اتاقهای متعدد در استانهای یک کشور، یک منطقه جغرافیایی، یک قاره و در نهایت کل دنیا یک حلقه یا یک شبکه گستردهای را به وجود میآورد که میتواند در توسعه پایدار در جهان و ارائه خدمات مربوطه نقشی بی بدیل بازی کند و خدماتی را در سطح جهان به جوامع مدنی مختلف ارائه دهد که کم و بیش با اشکال واحدی باشد.
پدرام سلطانی در بخش پایانی سخنرانی خود به فعالیتها و اقدامات اتاق ایران در حوزه توسعه پایدار هم اشاره کرد و گفت: اتاقهای ایران از چند سال پیش فعالیتهای خود را در جهت توسعه پایدار شروع کرده است و در این جهت تاکنون گامهای بسیاری را برداشته و پروژه هایی را به اجرا گذاشته که از آن جمله میتوان به اجرای پروژه هایی برای توسعه پایدار در جوامع روستایی، مدرسه سازی، ساخت و اداره بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی، توانمندسازی جوانان و زنان، فراهم سازی زمینههای مساعد برای بروز نوآوری به خصوص در جوانان، حمایت از فعالیتهای استارت آپها و توجه ویژه به حفظ محیط زیست در کنار توسعه صنعتی و... اشاره کرد.
دهمین اجلاس دو سالانه اتاقهای بارزگانی از روز سه شنبه در استرالیا شروع شده است و تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.
در این دوره از اجلاس که همزمان با بیستمین سال برپایی این کنگره مهم اقتصادی است هیئت بلندپایهای از اتاق بازرگانی ایران به ریاست پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران و عضو شورای عمومی فدراسیون اتاقهای بازرگانی جهان، به سیدنی اعزام شده اند که شامل بیش از ۲۰ نفر از مسئولان اتاقهای بازرگانی کشور و فعالان اقتصادی میشود.
اجلاس اتاقهای جهانی به دلیل حضور پرشمار و پرشور اتاقهای بازرگانی از سراسر جهان در فهرست برترین جلسههای اقتصادی دنیا محسوب میشود که فرصتی بی نظیر برای رایزنی بین فعالان بخش خصوصی جهان از اتاقهای بازرگانی کشورهای مختلف است و از همین رو نیز شعار آن را «محل پیوند کسب و کارها» انتخاب کرده اند.
در این اجلاس برای اولین بار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یکی از حامیان مالی آن است و هیئت ایرانی مشارکتی فعال و پر قدرت در بخشهای مختلف آن دارد.
پدرام سلطاني در جلسه عمومی اجلاس اتاق های بازرگانی جهان ، بر نقش ویژه اتاق ها در توسعه پایدار تاکید کرد
کد خبر 21959
نظر شما