پنجمین مجمع همکاریهای ایران و کرۀ جنوبی با سخنرانی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی و قائم مقام مؤسسه سیاستهای اقتصادی بینالمللی کرۀ جنوبی، در شهر سئول گشایش یافت.
به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، مسعود کمالی اردکانی، مدیر کل دفتر توسعۀ صادرات محصولات صنعتی و معدنی، گفت: این همایش که با همکاری مشترک مؤسسۀ سیاستهای اقتصادی بینالمللی کرۀ جنوبی و مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ایران و طی دو نشست تخصصی با عنوان "اقتصاد ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری 1396" و "فرصتها و چالشهای سرمایهگذاری خارجی و همکاری مشترک با بخشهای صنعتی (پتروشیمی وخودرو) ایران" برگزار شد.
مسعود کمالی اردکانی، مدیر کل دفتر توسعۀ صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران، در نشست "فرصتها و چالشهای سرمایهگذاری خارجی و همکاری مشترک در بخشهای مهم صنعتی ایران، با معرفی موقعیت اقتصادی صنعت خودرو به عنوان سومین صنعت اشتغالزا و دومین صنعت شتاب دهندۀ رشد اقتصادی کشور پس از بخش نفت و پتروشیمی، ساختار متمرکز بازار خودروی ایران را تشریح کرد.
وی با تبیین رشد صد درصدی تولید خودرو پس از رفع تحریمها طی سه سال گذشته ( از حدود 737 هزار خودرو در سال 2014 به حدد 1350 هزار دستگاه در سال گذشته)، اظهار امیدواری کرد که طی چند سال آینده ایران مجدداً جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تولید کنندۀ خودرو در منطقۀ خاور میانه بدست خواهد آورد.
کمالی اردکانی با اشاره به اینکه حدود 90 درصد تولید خودروهای سواری تجاری در اختیار دو شرکت ایرانی و سهم خودروهای خارجی حدود 10 درصد است، کره جنوبی را بعد از چین به عنوان دومین خودروساز خارجی در بازار ایران عنوان کرد و گفت: طی چند سال گذشته شرکتهای خودرو ساز بزرگ و صاحب برند خارجی از جمله خودروسازهایی از کشور فرانسه، آلمان و ایتالیا حضور خود را در بازار ایران از طریق سرمایهگذاری مشترک با خودروسازان ایرانی تحکیم بخشیدهاند.
مدیر کل دفتر توسعۀ صادرات محصولات صنعتی و معدنی از شرکتهای خودرو ساز کرهای که همکاریهای کمرنگتری در این زمینه در بازار ایران دارند خواست تا با توجه به پتانسیل رو به رشد این صنعت وجمعیت جوان کشور و اتصال ایران به بازار 400 میلیونی منطقه، حضور خود را از طریق سرمایهگذاری مستقیم خارجی در بازار ایران توسعه دهند.
بر اساس شرایط جدید قراردادهای سرمایهگذاری، شرکتهای سرمایهگذارخارجی موظف به صدور30 درصد از محصول خود هستند و حداقل 40 درصد نیازهای مواد اولیۀ تولید خود را از تولیدکنندگان داخلی ایرانی تأمین نموده و اقدام به تأسیس مراکز تحقیق و توسعه با همکاری شرکتهای ایرانی نمایند، همچنین طبق سند افق 1404 باید حدود 3 میلیون خودرو در ایران تولید گردد که یک میلیون دستگاه برای صادرات به بازارهای خارجی در نظر گرفته شده است.
گفتنی است، این نشست با ارائۀ یازده سخنرانی در زمینههایی همچون اقتصاد سیاسی ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری: رفع تحریمها و ثبات بیشتر، روندهای اخیر تجاری بین ایران و کره و آیندۀ روابط، فرصتهای سرمایهگذاری در بخشهای پایین دستی پتروشیمی ایران و معرفی صنعت خودروی ایران و شرایط جدید تجارت و سرمایهگذاری در بخش خودرو به کار خود پایان داد.
نظر شما