عضو کمسیون توسعه صادرات اتاق ایران، در گفت و گو با اگزیم نیوز مطرح کرد: عرصه برای تجارت بین الملل دشوار است و دولت با حمایت های خود می تواند رونقی را در اقتصاد داخلی و حوزه بین الملل ایجاد کند.
سید فخرالدین عامریان بیان کرد: میان تولیدکننده و کشور هدف صادراتی واسطه هایی به وجود می آید که این واسطه ها باعث گرانی محصول می شوند و زمانی که این واسطه ها با کمک ثبت برند (نشان تجاری) حذف شوند، از هزینه ها کاسته شده و فروش بیشتری انتظار می رود و در نتیجه درآمد حاصل از فروش بیشتر می شود.
عضو اتاق مشترک ایران و برزیل خاطر نشان کرد: تجار ایرانی به دلیل شرایط سیاسی و عدم حمایت دولت معمولا در کشور های دیگر برند خوبی را ثبت نکرده اند و واردات و صادرات خود را سامان دهی نکرده اند.
عامریان با اشاره به کسب و کار و تجربه های خویش اضافه کرد: 22 سال پیش برزیل را به عنوان کشور هدف صادراتی انتخاب کردم و تصمیم به صادرات فرش داشتم و برای تحقق این مطالبه اقدام به ثبت شرکت کردم و سال های زیادی را برای تسلط نیروهایم به زبان آن کشور و شناخت بازار و نیاز های آنها سپری کردم اما اکنون بازاری ثابت و ماندگار را توانستم از آن خود کنم و همچنین علاوه بر فرش بازار فروش و صادرات محصولات دیگری هم برایم مهیا شده است.
وی افزود: برخی ها معتقدند که پذیرش ریسک برخی از بازرگانان برای سرمایه گذاری در دیگر کشور ها یک نوع شلختگی را به وجود میآورد اما این تفکر اشتباهی است زیرا اینگونه فعالیت ها باتوجه به تفاوت فرهنگ، سلایق و قوانین اقتصادی دیگر کشور ها بسیار دشوار است و یک خطا میتواند سرمایه و اندوخته فعال اقتصادی را تباه کند و باید تقدیر و تشویقی برای آنان در نظر گرفت.
عامریان اذعان کرد: معمولا دولت ها علاقه ای به حضور برندهای خارجی در کشورشان ندارند، مگر اینکه محصول را در آن کشور تولید کنند و اشتغال به ارمغان بیاورند و یا اگر نیاز به واردات پیدا کنند آن محصول را به شکل عمده و مطابق خواسته هایشان وارد کنند، بنابراین سختی فعالیت بازرگانان ما بیش از پیش دشوار میشود.
به گفته این عضو کمسیون توسعه صادرات ایران، سفارتخانه های دیگر کشورها رایزنی میکنند و اطلاعات دقیقی در اختیار تجار میگذارند اما متاسفانه سفرای کشور ما تنها به مسائل سیاسی میپردازند و هیچ کمکی به بازرگانان نمیکند و اگر از نظر اقتصادی برای فعالان اقتصادی مشکلی در کشور هدف پیش بیاید هیچ دخالت و کمکی نمیکنند. حتی بار ها این عدم همکاری را علنی به تجار اعلام کرده اند.
وزارت صنعت معدن تجارت و سازمان توسعه تجارت معمولا باید متولی سازماندهی این بخش از تجارت می شود و باید رایزن هایی را که انتخاب می کند را پیش فرض های کشور هدف، نقاط قوت و ضعف را بررسی کرده و در قالب فایل ترجمه شده ای در اختیار تجار قرار دهند تا آنان با مطالعه اطمینان خاطر پیدا کنند و زمانی را صرف تحلیل بازار نکنند.
عامریان خاطرنشان کرد: تعداد اندکی از تولیدی ها و کسب و کار های تجاری اقدام به ثبت نشان تجاری میکنند زیرا دولت از آنها حمایت نمیکند و به دلیل خطر سرمایه گذاری در کشور های دیگر تولیدکننده ها هیچ رغبتی به این موضوع نشان نمیدهند و عوامل این چنینی در مجموع مقدمه رقابت را برای بازرگان های ما سلب میکنند.
وی مطرح کرد: علاوه بر اینکه دولت هیچ حمایتی از بازرگانان نمی کند و آن ها هم به اصطلاح روی زانو های خود ایستاده اند، دلایل دیگری هم وجود دارد که عرصه تجارت بین المللی را برای ایرانی ها پر خطر کرده است زیرا بدعهدان ممکن است هر لحظه تحریم های تازه ایی را در منطقه حاکم کنند.
عامریان عنوان کرد: کشورهای خارجی در اپتدای کار حمایت هایی همچون تسهیلات بلاعوض، انبار رایگان و غیره از فعال اقتصادی به عمل می آورند و ایران هم باید از این سازوکار آنها الگو برداری کند و حتی حمایت های ناچیز را پیش بگیرد باز با این حال دلگرمی و آرامش روانی را برای تولید کننده و تجار به ارمغان می آورد.
وی به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: دولت حدود 2 سال است که اعلام کرده در مقابل کسب جایزه صادراتی کمک های حمایتی خود را از فعالان بیشتر می کند و تخفیفی در هزینه های ثابت همانند انبار، شرکت در نمایشگاه ها و ثبت برند ( نشان تجاری) می کند اما تاکنون حتی ریالی به هیچ احدی پرداخت نکرده است.
عامریان در خاتمه سخنان خود در این گفت و گو اظهار کرد: دولت با پیشتبانی از تجارت بین الملل نیمه گمشده اقتصاد کشور را تکمیل می کند و احتمال شکست اقتصاد جامعه را به حداقل می رساند.
نظر شما