تب پایین دماسنج اقتصاد ایران

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: بازار سرمایه برای چند سال متوالی مقدار معملات رضایت بخشی نداشته و این نشان دهنده ضعف بزرگی در اقتصاد کشور است

سید حامد واحدی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در رابطه با شرایط نامساعد بازار سرمایه و نماد بسته برخی از بانک ها گفت: ریشه مشکلاتی که در بازار سرمایه وجود دارد نشات گرفته از سال های گذشته است که در آن روشن نمایی در بازار سرمایه وجود نداشت و افزایش قیمت ها حبابی بود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: البته برخی از کارشناس ها معتقدند که این دلایل بهانه جویی عوامل بازار سرمایه است و نباید طی این مدت طولانی که حدود یک سال می شود تعداد زیادی از نمادهای بانکی در بورس و فرابورس ایران متوقف بماند و می توان از هویداترین آنها به نماد بانک صادرات در بورس و نماد بانک ایران زمین در فرابورس اشاره کرد.

وی ادامه داد: نمادها باید باز بماند تا گردش نقدینگی بیشتر شود و به یاد داشته باشیم که بازار سرمایه در هر کشوری شاخص اقتصاد آن کشور است و زمانی که می خواهید اقتصاد کشوری را در زمان کمی بررسی کنید باید به جریان های بازار سرمایه آن نگاه کنید؛ آنگاه متوجه می شوید کشور در چه بخش هایی موفق تر بوده یا ضعیف عمل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی بازار سرمایه به گونه ای است که مورد انتقاد سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار گرفته است. متاسفانه در عوض اینکه بستر برای جذب سرمایه گذار فراهم شود، شرایط به نحوی اداره می شود که شخص حقوقی یا حقیقی با سرمایه از کشور خارج می شود.

واحدی اظهار کرد: قانون صنایع پیشران برای خروج از رکود و رفع موانع تولید رقابت پذیر تنظیم شد تا مبالغ از بانک ها خارج شود و در بازار سرمایه رواج پیدا کند اما بازار سرمایه شرایط مساعدی برای پذیرش مبالغ خارج شده از بانک ها را نداشت و با این اوضاع انتظار اجرای فرمایشات رهبری بعید می شود.

وی اضافه کرد: قوانینی همچون رفع موانع تولید رقابت پذیر در خواست اقشار مختلف از وزیر مربوطه است اما هنوز تحول چشم گیری در این بخش ها مشاهده نکرده ایم و اجرای اقدامات لازم نیازمند اراده قوی است، بالاترین مقام کشور یعنی رهبری تا تولید کننده های خرد پیگیر این موضوع هستند و چیزی جز اراده در این زمینه کارساز نیست.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران عنوان کرد: دولت مردان باید برای عدم تحقق اهداف قابل دست رس و همچنین  نبود جریان نقدینگی کافی به مردم پاسخ دهند. دولت با توجه اینکه توانست برای بار دیگر اعتماد مردم را جلب کند واجب است با ظرافت بیشتری در چیدمان وزرا بپردازد.

واحدی ادامه داد: جوان گرایی، متعهد بودن به عرق ملی و اراده ای استوار از خصوصیات مهم وزارای آینده است و منتخبان باید چالش هایی که وجود دارد را به سر منزلی برسانند و تنها به شعار و تکرار مسئله اکتفا نکنند؛ تحقق این امر عملی غامض نیست و با برنامه ریزی صحیح و ثبات قانون امکان پذیر است.

این مقام مسئول عنوان کرد: ایجاد اشتغال پایدار با شاخصی که در بازار سرمایه می بینیم ممکن نیست و دولت در چهار سال اخیر به عنوان راس این تشکیلات نتوانسته بخشی از نقدینگی را به تحرک در بیاورد و اشتغال را تبدیل به یک پیشران تولید در بازار سرمایه و دیگر بخش های اقتصادی کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران عنوان گفت: بخش عمده ای از سرمایه گذاران بخش خصوصی هستند و برای ادامه فعالیت های آنها دولت باید دیپلماسی خود را تقویت کند و با مذاکرات لازم ایران هراسی را از بین ببرد، هرچند برجام تاثیر خوبی داشت اما نتیجه آن نبود که دولت و بخش خصوصی برای آن انتظار می کشیدند.

 

کد خبر 21160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =