حمزه کشاورز با بین اینکه از رشد 61 درصدی حملونقل دریایی کانتینر طی دو ماه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: همه کریدورهای اصلی جهانی آسیا به اروپا، آسیا به خلیجفارس، هند به اروپا، اروپا به هند، اروپا به خلیجفارس و ... بعد ازتشکیل اتحادیههای استراتژیک، شاهد رشد کرایه حمل بودند و برخی از خطوط کشتیرانی توانستند از وضعیت قرمز خارج شده و در حالت (Back to black) قرار گیرند. البته تعدادی از آنها همچنان نیز در شرایط قرمز هستند اما زیان آنها به مراتب کمتر شده است.
وی افزود: سال گذشته علیرغم اینکه خطوط کانتینری دنیا زیانده شدند، اما شرکت حمل و نقل کانتینری توانست این سال را با سودآوری پشت سر بگذارد.
وی با اشاره به راه اندازی خط مستقیم بنادر کاندلا و موندرای هند به چابهار تصریح کرد: در حال حاضر 3000 کانتینر رزرو شده که در این مسیر باید حمل شوند و تعداد قابلتوجهی هم تخلیه شدهاند.
مدیرعامل شرکت حملونقل کانتینری کشتیرانی یادآور شد: در بازارهای جهانی کانتینری مدتی است که شاهد ادغام برخی شرکتها و سپس تشکیل اتحادیههای استراتژیک به شرکتهای باقیمانده هستیم به گونهای که 9 خط بزرگ کانتینری ورشکسته یا ادغام و یا اینکه از سوی دیگر خطوط خریداری شدند.
کشاورز توضیح داد: از اول آوریل سال 2017 میلادی، خطوط باقیمانده، سه اتحادیه استراتژیک بزرگ تشکیل دادند. اتحادیه M2 که دو خط بزرگ مرسک و MSC را شامل میشود. دیگری OCEAN که خطوط کشتیرانی CMA CGM، کاسکو (که با China Shipping ادغام شده است)، اورگرین و OCCL در آن جای دارند. اتحادیه دیگر موسوم به THE Alliance است که شامل سه خط ژاپنی موسوم به NYK ، Kline و Mitsui O.S.K. Lines (که با هم ادغام شدند.) به علاوه کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان (که با شرکت امارات متحده عربی موسوم به UASC ادغام شدند) و شرکت یانگمینگ تایوان است که در نهایت منجر به تشکیل این اتحادیه شد.
به گفته وی، فعالیت این اتحادیهها از اول آوریل شروع شد و همزمان با آغاز به کار آنها شاهد افزایش قابل توجه کرایههای کانتینری در سطح دنیا بودیم و در حال حاضر کرایه مسیرها بین 60 تا 100 درصد افزایش یافته است.
نظر شما