به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در این نشست،محمدرضا مودودی، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن معرفی دفاتر با ساختار جدید و شرح وظایف مربوطه، خاطر نشان کرد: حضور جدی و مشارکت فعال بخش خصوصی در کنار بخش دولتی ذیربط و تدوین نقشه راه محصولات هر میز با قید الزامات و برنامهریزی جهت رفع مشکلات، منجر به توفیق میزهای کالا و خدمات در ساختار جدید سازمان توسعه تجارت ایران خواهد شد و به همان میزان، بیاعتنایی و بیتوجهی نسبت به این ظرفیت ایجاد شده، ممکن است رفع مشکلات کلیدی تجار را به تعویق بیندازد چراکه سازمان توسعه تجارت ایران یک سازمان بین دستگاهی است که وظیفهاش تعقیب مطالبات بخش خصوصی و پیگیری موضوعاتی است که موجب رفع موانع و قوانین مخل تجارت میشود. بنابراین تشکیل میزهای تخصصی یک فرصت مغتنم برای بخش خصوصی تلقی میشود که نقش خود را در تصمیمسازیها و برنامهریزی و هدفگذاری صادراتی پررنگتر کند.
در این نشست، علاوه بر مدیران دولتی از دستگاههای اجرایی مختلف، تعدادی از شرکتهای خصوصی و اتحادیههای این صنف نیز به بحث و تبادل نظر پیرامون مشکلات مربوط به صادرات محصولات لبنی پرداختند و ضمن تاکید بر ضرورت تامین به موقع مشوقهای صادراتی پایدار در این صنعت و حمایت دولت از بخش خصوصی در تشکیل یک تشکل صادراتی، انجام مطالعات بازار، تامین بخشی از هزینه ایجاد دفتر و ایجاد پایانه های سرد بر بازارهای هدف، خواستار همراهی بیش از پیش سازمان توسعه تجارت ایران در حمایت از تولیدات صادرات محور و تسهیل شرایط صادرات به بازارهای هدف شدند.
همچنین در ادامۀ این نشست، بازارهای مهمی چون قطر، روسیه (اتحادیه اوراسیا)، هند و چین مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفتند و با تحلیل مشکلات فراروی توسعه صادرات به این کشورها، پیشنهاداتی در راستای تسهیل صادرات و نیز شناسایی بازارهای جدید ارائه شد و بر لزوم برخورد با رقابتهای مخرب و منفی تولیدکنندگان داخلی در بازارهای هدف تاکید گردید.
گفتنی است صنعت لبنیات با نزدیک به 650میلیون دلار صادرات انواع محصولات لبنی (منهای بستنی) مهمترین بخش صادراتی صنعت غذایي کشور محسوب میشود که دهها بازار در سطح منطقه و دنیا را پوشش میدهد و شرکتهای صادرکننده این صنعت نیز از جمله بزرگترین واحدهای صادراتی کشور محسوب میشوند.
نظر شما