بهبود فضای تجاری در کشور در گرو اجرای برجام

 اگر زیرساخت های صادراتی ما بهبود نیابند حتی با تصویب برجام همان مشکلات قبلی را خواهیم داشت و با توجه به کاهش تقاضای خارجی و رقابت بالا میان شرکت های صادراتی، شرکت های ایرانی نمی توانند در این بازار بخوبی فعالیت نمایند

مدیر کل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: سازمان توسعه تجارت اهدافی را در زمینه بهبود فضای تجاری با کشورهای هدف در دستور کار خود دارد ولی موفقیت این اهداف در گرو تصویب برجام در سال میلادی جدید است. محمود بازاری در گفتگو با اگزیم نیوز در خصوص سیاست های تجاری سازمان در دوران پسا تحریم گفت: شرایط بعد از توافقات هسته ای در حوزه تجارت افق روشنی را پیش روی بازرگانان کشورمان قرار داده است. سازمان توسعه تجارت برای این دوران دو هدف کلی را در دستور کار خود قرار داده است. هدف اول بازگشت به بازارهای هدف قبلی است بازارهایی که قبل از شروع تحریم ها در آن ها حضور و سهم قابل توجه چه در قالب کالاهای سنتی و چه کالاهای صنعتی داشتیم.

وی با بیان اینکه هدف اصلی سازمان احیا و حضور مجدد در این بازارهاست توضیح داد در زمان تحریم ها مراودات مستقیم ما با کشور هایی اروپایی به دلیل وجود موانع پولی و حمل و نقل سخت شده بود اما با رفع تحریم ها می توانیم به طور مستقیم در این بازارها حضور پیدا کنیم. بازارهایی مثل آمریکا، کانادا و مکزیک می توانند بازارهای خوبی برای محصولات سنتی ما مانند پسته و خاویار باشند.

بازاری توضیح داد هدف بعدی سازمان افزایش مراودات با کشورهای منطقه است. در حال حاضر مراودات زیادی را با کشورهای همسایه شروع کرده ایم که اثرات مثبت آن به زنجیره تولید کشور باز خواهد گشت. ورود هیئت های تجاری به کشور نیز در همین راستا می باشد. درست است که این هیئت ها عمدتا برای شناخت و بررسی وضعیت موجود وارد کشور می شوند اما ما می توانیم با معرفی فرصت های تجاری در حوزه صادرات آن ها را ترغیب به سرمایه گذاری و تولید مشترک نماییم. امیدواریم در ابتدای سال میلادی آینده که برجام تصویب می شود اوضاع سرمایه گذاری و ارتباطات تجاری ما نیز بهبود یابد.

وی ادامه داد کشورهایی که در زمان تحریم با ما مراودات چندانی نداشتند در حال حاضر با اعزام هیئت های تجاری در فاز شناخت و ارزیابی هستند هر چند با بعضی از این کشورها توافقاتی را نیز انجام داده ایم اما قطعیت این توافقات و مراودات تجاری موکول به تصویب برجام و رفع تحریم هاست. 

 مدیر کل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: در حوزه صنعت عمدتاً با ظرفیت های پایین فعالیت می کنیم و لذا این جهت گیری ها برای تکمیل ظرفیت های تولیدی کشور است تا بتوانیم با تامین مالی و افزایش ظرفیت های مشترک با سایر کشورها در جهت افزایش تولید و صادرات گام برداریم.

بازاری در پایان صحبت های خود با اشاره به اینکه ما مشکلاتی در بخش حمل و نقل ، مبادله پول و اعتبار اسنادی داریم گفت اگر زیرساخت های صادراتی ما بهبود نیابند حتی با تصویب برجام همان مشکلات قبلی را خواهیم داشت و با توجه به کاهش تقاضای خارجی و رقابت بالا میان شرکت های صادراتی، شرکت های ایرانی نمی توانند در این بازار بخوبی فعالیت نمایند.

کد خبر 1847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =