المپیک ریو، پردرآمدترین المپیک برای اسپانسرها

به گزارش ایندیپندنت، مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو با هر مقیاسی در تاریخ ۱۲۰ ساله برگزاری این مسابقات یک از پردرآمدترین المپیک‌ها بوده است

به گزارش ایندیپندنت، مسابقات المپیک 2016 ریو با هر مقیاسی در تاریخ 120 ساله برگزاری این مسابقات یک از پردرآمدترین المپیک‌ها بوده است. شرکت‌های تلویزیونی امسال بیش از 4 میلیارد دلار صرف پوشش دادن این رویداد ورزشی در 19 روز کرده‌اند، در حالی که 11 شرکت اسپانسر این مسابقات، به روی هم ارزش بازاری بیش از 5/1 تریلیون دلار دارند. انتظار می‌رود المپیک امسال مبلغ کل 3/9 میلیارد دلار درآمد بازاریابی به همراه داشته باشد. گفته می‌شود کمیته بین‌المللی المپیک که 10 درصد کل درآمد حاصل از بازی‌ها را دریافت می‌کند، این دوره بیشترین درآمد را در کل چرخه المپیک را به دست آورده است. درآمدزایی حاصل از پخش تلویزیونی مسابقات دو برابر المپیک 2004 آتن خواهد بود.

همچنین طبق اعلام نشریه فوربس، برترین ورزشکاران زن و مرد روی هم رفته در سال 2015 حدود 388 میلیون دلار درآمد داشته‌اند. البته میزبانی مسابقات المپیک برای کشور میزبان مزایا و معایبی به همراه دارد. آماده‌سازی این واقعه ورزشی بین‌المللی محرک توریسم است و باعث توسعه حمل‌ونقل عمومی، سود هتل‌ها، رستوران‌ها و خرده‌فروشی می‌شود. با این حال، اگرچه المپیک درآمدزایی قابل توجهی برای کشور میزبان دارد، نیازمند بودجه اولیه قابل توجهی است. از سوی دیگر، برزیل در حال حاضر بدترین رکود اقتصادی در سال‌های اخیر را تجربه می‌کند: نرخ بالای بیکاری، تورم دو رقمی و فساد اداری که باعث سقوط شرکت ملی نفت این کشور شده است.

سال گذشته کسری بودجه دولت برزیل به بیش از 9 درصد افزایش یافت و آنها مجبور شدند بودجه 5 میلیارد دلاری آماده‌سازی المپیک را حدود 20 درصد کاهش دهند.

به نظر می‌رسد چشم‌انداز ایجاد تعادل بین هزینه‌ها و سودآوری المپیک برای برزیلی‌ها چندان روشن نباشد. اگرچه «کمیته سازمان‌دهی بازی‌های المپیک» درگزارشی اعلام کرده از سال 1984 هر شهری که میزبانی مسابقات را بر عهده داشته به ضرردهی نرسیده، اما این موضوع هزینه‌های سرمایه‌ای را دربرنمی‌گیرد و منظور این کمیته هزینه‌های عملیاتی بوده است.

به علاوه، گفته می‌شود مکالمات در مورد المپیک در رسانه‌های اجتماعی نسبت به المپیک 2012 لندن کمتر شده و تحلیل‌های آژانس رسانه‌ای Mindshare نشان می‌دهد افکار عمومی حس مثبتی به مسابقات ریو نداشته‌اند.

اما کارشناسان بازاریابی ورزشی می‌گویند این مسائل تاثیری بر سود اسپانسرهای مسابقات نداشته است و مانع آنها نشده است. پخش زنده در مقیاس جهانی برای تضمین سود اسپانسرهای کمیته بین‌المللی المپیک، تیم‌ها و ورزشکاران کافی است.

کسب‌وکارهای کوچک‌تر نیز المپیک ریو را بزرگ‌‌ترین رویداد ورزشی برای توسعه فروش خود دانسته‌اند. کمیته سازمان‌دهی نیز اعلام کرد که توانسته به هدف 3/1 میلیارد دلاری خود از حقوق اسپانسر شدن برسد.

کد خبر 12606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =